2. Podział zaklęć
Zaklęcia zwykłe:a)
Ofensywne – Zaklęcia stosowane głównie do obezwładnienia przeciwnika. Najprostszym i zarazem najczęściej używanym jest „
Drętwota”. Paraliżuje przeciwnika.
b)
Defensywne – Zaklęcia obronne, np. Odbijające ataki wroga. Najbardziej podstawowym, które powinien znać każdy jest „
Protego”. Tworzy tarczę.
c)
Pomocnicze – Zaklęcia, które upraszczają życie codzienne. Obowiązkowymi zaklęciami na najniższym poziomie są „
Chłoszczystość” (Czyści i porządkuje), „
Accio” (Przywołuje przedmioty) oraz „
Lumos”(Zapala światełko na końcu różdżki).
d)
Transmutacyjne - przemieniające człowieka lub zwierze w coś innego. Nie ma obowiązkowego zaklęcia.
Przeciwzaklęcia:a)
Kończące – Są to zaklęcia, które jak nazwa wskazuje kończą działanie tych wcześniej użytych. Podstawowymi zaklęciami są „
Nox”(Przeciwzaklęcie „Lumos”) oraz „
Finite” (Kończy działanie prostych zaklęć).
b)
Leczące – Tutaj znajdują się głównie zaklęcia umożliwiające „naprawianie” większych lub mniejszych ran. Obowiązkowym jest „
Episkey”.
Zaklęcia OPCM – Są to te czary, o których uczycie się na lekcji Obrony Przed Czarną Magią. Najczęściej mają unieszkodliwiać rośliny i stworzenia czarno magiczne. Nad nimi nie będziemy się zbytnio rozwodzić.
Zaklęcia zakazane:a)
Niewybaczalne – Są to zaklęcia, których użycie jest przejawem największego zdemoralizowania. Pod żadnym pozorem są niedopuszczalne. Użycie ich skutkuje natychmiastowym ukaraniem czarodzieja, a nawet może doprowadzić do zamknięcia go za murami Azkabanu. Ów zaklęcia zostaną omówione dokładniej w następnych rozdziałach.
b)
Czarna magia – Nie trzeba tłumaczyć. Również są niedopuszczalne, jednak nie tak groźne jak niewybaczalne (Te również wchodzą w skład czarnej magii).
Oczywiście wiedza o oby dwóch podgrupach odnosi się tylko i wyłącznie do teorii!